torsdag 22 augusti 2013

Äppelmos med Vanilj & Kanel

Idag har jag kokat Äppelmos med Vanilj & Kanel av Transparent Blanche.
Det är det första äpplet som mognar och det gäller att skörda i rätt tid innan de blir mjöliga och mosiga av sej själva. Det blir ett ljust, milt och gott mos precis som äpplet själv. Det är så särskilt gott med de tidigaste äpplena tycker jag.

När jag flyttade till Norra Stene fanns här 100-åriga äppelträd med namn som Skoklosters Grågylling, Rosenhäger, Melon och Röd höstkalvill. Och träden dignade, trots sin höga ålder, av äpplen.
Och vad kan man då gör av alla dessa äpplen? Jo, man kokar förstås äppelmos där varje sort får komma till sin rätt och med vanilj och kanel som den gemensamma nämnaren. Så, så fick det bli och har varit sedan dess i 15 år nu.

2001 deltog jag i min första tävling och tävlade med äppelmoset.  Tävlingen hölls på mässan "Sörmlands Mat & Gourmet" i Nyköping. Där fick jag stolt och glad första pris, alla kategorier.
 Och priset är så förskräckligt fult att det bara måste stå framme. Hur tänkte man egentligen? En slags runsten/gravsten i turkost glas! Dessutom står det inget om vilken tävling det gäller, vilket år eller ens att det är första pris! Nåja, det var då det! :-)

Numera levererar jag stolt moset till frukostbuffér på några av Stockholms finaste hotell. Jag har t o m fått skicka en stor låda till England till en av gästerna på ett av hotellen som efter vistelsen i Stockholm bara inte skulle kunna äta sin frukost utan detta mos. :-)
Nu ser jag fram emot att Sävstaholm, James Grieve, Signe Tillisch, Åkerö och alla de andra sorterna ska mogna efterhand och bli till mos och marmelad av olika slag.

Inga kommentarer: