onsdag 21 augusti 2013

Husmorstips!

Undrar just hur många som idag följer råden från 1946 som finns i en av mina favoritkokbok "Hemkonservering" ,  "Modern handbok i konservering av frukt, bär och grönsaker"?
 


Där får man handfasta och vetenskapligt underbyggda råd om både hur man går tillväga för att göra säkra och bra produkter och hur mycket man kan behöva i hushållet under ett år/person. "Varje husmor bör planlägga konservförrådet på bästa sätt efter hushållets storlek och sammansättning, arbetskraft, råvaru- och bränsletillgång, utrustning och förvaringsmöjligheter. Man skall ej konservera godtyckliga mängder utan tänka igenom vad som behövs" Som t ex  att det kan behövas 5 liter saft om man äter saftsoppa eller kräm 1 gång i 32 veckor och att årsbehovet av lingonsylt är 12,5 liter. Man får tips om utrustning, olika konserveringsmetoder och hur man tar hand om råvarorna på bästa sätt.

Man föreslår också att man för en konservjournal
så man har koll på kostnader och vad man har i sina förråd.
Jag bläddrar ofta i denna underbara lilla bok som verkligen är heltäckande, lärorik och så inspirerande och  när det gäller konservering med både socker, salt och ättika.
Så klart har jag upprättat en slags konservjournal och behovsplanering även om sortimentet ser annorlunda ut och inte är bara för just mitt hushåll utan är tänkt att täcka även behovet för dom som inte konserverar själva.
Transparent Blanche är perfekt mogna nu så jag får skynda ut och skörda och fylla lagret, eller i alla fall en hylla med "Äppelmos med Vanilj & Kanel" !


Inga kommentarer: