onsdag 9 december 2009

SYLTTRATT

Sylttratten verkar vara utrotningshotad. I åratal har jag letat efter en ny. Helst en i rostfritt. En syltratt är ju ändå syltarens bästa vän tillsammans med syltgrytan, sleven. Sockertermometern och refraktometern får också räknas dit. Man kan viss klara sej genom att skära av pipen på en vanlig tratt i plast, skära till en PET-flaska men, nej det blir inte riktigt bra i längden.
Så fort jag passerat en butik för husgeråd, i Sverige el utomlands, så har jag kikat efter tratten. Inte ens på höstarna när butikerna bullar upp med saft-major, sildukar, glasflaskor och glasburkar har de haft några sylttrattar. När jag frågat efter dom så har svaret oftast varit:
-Vad är det? Jag vet att de finns på Harrods i London - men jag har haft lite svårt att motivera en Englandsresa för att köpa en sylttratt.

Men nu har jag hittat en - på Åhlens City i Stockholm. Och den är rostfri. Tack för tipset Eva!
Jag provade den i går när jag kokade ÄKTA SYLT till både Bondens egen Marknad och beställningar.
Det blev både "Äppelmarmelad med Kardemumma", "Plommonmarmelad med Vanilj & Mandel" och "Rabarbermarmelad med Citron & Ingefära".
Det var en fröjd. Pipen var lagom bred och lagom kort för att det ska gå att fylla burkarna ända upp utan att kladda ner vare sej burkar el tratt. Min gamla som jag dragits med i många år har haft både något för smalt hål och haft för lång pip. Tänk vad viktigt det är med bra arbetsredskap!

Inga kommentarer: